Pages

Coretan 78: mari belajar memasak...

bermulanya coretan 78...

Aku ada satu rahsia, yang orang lain tidak tahu. Hanya aku seorang saja yang tahu. Dan Allah tentunya. Rahsia ini berlaku ketika aku sedang bercuti. Tapi hari itu bukan hari cuti. Cuma aku seorang saja yang bercuti. Bekerja dari rumah. Bila aku bangkit dari mati sekejap, aku lihat sudah tiada siapa didalam rumah. Lalu aku pun melayari internet dan facebook.

Beberapa minit kemudian, aku mula bosan. Lalu terlintas difikiranku untuk melakukan sesuatu yang jarang kulakukan. Iaitu memasak! Aku memang tidak pandai memasak. Aku cuma mampu masak ayam masak merah, masak lemak cili api, ikan 3 rasa, spaghetti dan double cheese burger saja. Oh, aku tipu. Aku cuma pandai masak air, meggi dan telur sahaja.

Setelah berfikir sejenak, aku pun melayari internet dan menaip...

'Cara-cara memotong bawang'

Lalu keluarlah 22600 keputusan yang berkaitan dengan pencarianku. Kemudian aku pun klik link ini http://lovely-honey.blogspot.com/2006/05/cara-memotong-bawang.html dan belajar memotong bawang dari blog itu. Dan aku berjaya setelah 3 ulas bawang merah hancur dek menjadi mangsa kekejaman ku.

Setelah berpuas hati dengan potongan2 yang kulakukan, aku pun merancang resipi rancangan memasak ku ini. Berdasarkan bekalan bahan mentah yang ada, aku pun merancang untuk memasak makanan kegemaranku iaitu...ikan bilis goreng!

Lalu minyak pun dipanaskan. Dan dengan tegarnya aku pun mencampakkan segenggam ikan bilis ke dalam minyak panas itu. "Wah, menjadi. Senang je nak buat ni...hmm~" Fikirku dalam hati. Gaul punya gaul, ikan pun lalu hangus. Setelah diangkat dan dijamah, maka masinlah rasanya. Lalu dengan tegarnya aku mencampakkan ikan-ikan tersebut ke dalam plastik hitam. "Gagal nampaknya..."

Kemudian, aku terlihat telur, bawang yang sudah siap dipotong, dan ikan bilis. Resipi kedua adalah...telur dadar ber'ikan bilis'! Hmm...menarik. Dua biji telur kemudian dipecahkan dan dikocak bersama hirisan2 bawang dan ikan2 bilis yang telah mati dan dicurah kedalam minyak panas yang menggelegak. Dan hasilnya....!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
A MASTERPIECE!!!



Benarlah kata orang, don't judge a book by its cover, don't judge a telur dadar by its look...Walaupun luarnya nampak kurang menarik, namun rasanya...juga tidak menarik. Kerana sedikit masin. Oh,aku tipu. Banyak masin sebenarnya. Aku lalu makan dengan reda. Bersama sebungkus nasi goreng CINA buatan ANE mapley. Kontradik sangat bukan?

Dalam proses menyeksa tekak.(Bentuk LOVE di sos itu tidak disengajakan)



Oh,berjaya menghabiskan. (Sudu garfu yang dipangkah bermakna tidak mahu apa2 lagi)



Kemudian aku mengemas rumah dan menghapuskan segala bukti yang ada. Itulah antara aktiviti aku pada hari aku saja bercuti.

p/s: aku rasa seorang tukang masak lelaki adalah sangat cool...

berakhirnya coretan 78...

7 comments:

Anonymous said...

tahniah. potong bawang pon kene google. that's interesting.

tak cool langsong kot.

Half said...

bang.. beli je la klu cmni...
hahahahha

nnti aku ajar cmne nk potong bawang, lada, timun.. ape2 je yg kene potong..
potong! potong potong poootong..
potong potong poooootong... potoang saja laaaahhh..

potong! potong! potong!
(sambil bunyi kompang)

khair al-nizam said...

ye..ye...mekasih shaqifah...eh,shafiqah...eh,mne satu name ko nih? hahah

oh,i dun care since aku tetap rase tukang masak lelaki sangat cool seperti bapak aku...kes3~


haf,skali skale kite kene mencube sesuatu yg baru...mcm awek...(eh,ttibe je kn?)

*note: aku dah potong..mekasih~ hahah

Anonymous said...

shaqifah.

syafiqah adek aku.

shafiqah. orang laen kot.

huh. thank you for forgotten my name. dergh.

khair al-nizam said...

oh..oh..ur welkam..hahah

nway,thank u 4 d chocolate..ehehe~

.::R A F I::. said...

hahaha

lawak laa ko

tukang masak profesional ade kat rumah tu xnak tanye

ehem2(terasa profesional)

hahaha

khair al-nizam said...

oh,sape? GON ke? oh...GON memang pro! (sambil tidak mempedulikan keujudan ko rafi..wakaka~)

::disklemer::

Segala coretan yang dimuatkan dalam laman 'corat coret kehidupan' ini adalah hasil tulisan Khairil Nizam Bin Mohamad Darus. Sebarang jenis ambilan dan adaptasi dari laman ini perlulah dengan kebenaran. Beliau menulis berdasarkan pemikiran, pengetahuan dan pengalaman sendiri tanpa berniat untuk menyinggung atau mempersendakan sesiapa. Sekiranya ada yang tidak senang dengan apa yang disampaikan, harap dimaafkan. Semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan Allah S.W.T.