Pages

coretan 67: Geng Pandan Mewah (GePaM) berbuka puasa bersama-sama di Kedai Ronald McDonald...

bermulanya coretan 67...

Pada 16 Sept bersamaan 26 Ramadhan bersamaan hari Rabu yang lalu, Geng Pandan Mewah (GePaM) tanpa kehadiran Epol dan Jowsh telah mengadakan satu sesi berbuka puasa bersama-sama di McDonald dengan tujuan mengeratkan silaturrahim sesama kami disamping meraikan hari2 terakhir Ramadhan bersama-sama.

Pada mulanya, saudara Pejan mencadangkan untuk kami berbuka di Tesco Ampang kerana menurutnya ada buffet yang berharga RM12 di salah satu kedai makanan di sana. Namun atas sebab2 yang tak dapat dielakkan, contohnya seperti jalan yang jem, ujan yang turun, dan perlu pergi ke Sg. Besi secara tiba2, cadangan beliau pun ditolak.

Sebahagian dari Geng Pandan Mewah (GPM)


Menanti saat bahagia - berbuka


Diari Ramadhan Rafi


En. Kudin


En. Nabil dan En. Hanis


En. Pejan (nate)


En. Rafi


En. Kudin yang gembira


Balance - Enjoy - Taste - Choice - Fun


Mek Di pade mewoh


berakhirnya coretan 67...

Coretan 66: lelong...lelong...

bermulanya coretan 66...

Aku dengan ini berhasrat melelong helmet SGV Kuning yang baru dibeli bulan lepas dengan harga RM45...(harga beli Rm50). Kepada sesiapa yang berminat boleh pm aku...haha

Sebab jual: Ngade-ngade nak pakai KHi pulak...kes3~
beli la...beli la...buat helmet raya...hahaha

*gambar boleh refer coretan 61...terima kasih~

Coretan 65: jangan tidur pukul 3 pagi kalau esok kerja...

bermulanya coretan 65...

Semalam aku ponteng kerja. Overslept. Sebab malam tu aku tidur pukul 3 pagi. Sedar2 dah pukul 7.55 pagi. Aku kemudian berkira-kira...nak mandi, nak gosok baju, nak bersiap, nak panaskan enjin motor, nak sampai klcc...kurang lebih aku kan tiba jam 9 pagi. Itu yang paling awal. Kemudian bila tengok sekeliling...barisan manusia yang sedang membuta masih wujud disebelahku. Oh,mereka jua ponteng...lalu aku pun sambung tidur. haha

Bila sudah puas tidur, aku pun bangun. Yang lain jua sudah bangun. Kemudian kami pun berbincang...tentang alasan yang paling munasabah boleh diberikan pada esok hari. Setelah beberapa cadangan mengarut diberikan, aku memutuskan untuk menggunakan alasan motor rosak tengah jalan. Piston jem sebab kurang minyak hitam. Kena tunggu bengkel bukak baru boleh repair. Lalu kami pun ponteng. Begitu cerita yang kukarang untuk membohong Bos ku secara sunat.

Pada tengah harinya, aku merancang untuk ke Ampang bersama Hanis bagi membeli helmet beliau. Namun...mungkin sudah takdirnya...setelah mengambil masa hampir setengah jam untuk menghidupkan enjin motor, aku gagal. Oh, maka aku tidak menipu Bos ku pada esok hari. Hmm~

Lalu dengan bantuan Hanis, aku pun menolak motor ke bengkel dan mendapati bahawa carburator dan filter motorku telah dimasuki air akibat hujan lebat beberapa hari kebelakangan ini. Aku pun membayar RM12 kepada pomen itu untuk membaiki motorku. Kemudian motor aku pun dapat dihidupkan semula. Hebat sungguh pomen itu, patutlah dia jadi pomen. Setelah itu kami pun pergi ke Ampang Point dan berjalan-jalan sambil mengejar-ngejar gadis Korea...


~susah-senang bersama~

berakhirnya coretan 65...

coretan 64: refleks...

bermulanya coretan 64...

saat aku nonton video ini. ia refleks. refleks kepada apa? atau siapa? itu yang kita tidak tahu...tonton sajalah...


video

trimas nabil sebagai sumber...

berakhirnya coretan 64...

coretan 63: aku dan ramunia... (Episod Akhir)

bermulanya coretan 63...

Sudahlah, aku selamat pergi dan selamat balik...itu saja.
Biarlah gambar yang bercerita...















macam tu la ceritanya...gambar2 tu pandai2 la ko interpret sendiri...nak tulis caption pun aku malas...more pic in my fesbuk...soon! haha

berakhirnya coretan 63...

coretan 62: aku dan Ramunia (Siri 1)

bermulanya coretan 62...

Ramunia...Teluk Ramunia...

"Teluk Ramunia is a well-known bauxite mining town in early days of Malaysia, located in the southeastern part of Johor, Malaysia.[1] Now this place famous for Oil and Gas Fabrication industries (Ramunia Fabricators Sdn Bhd)"


Aku dan 3 orang rakan se'praktikal' ku yang lain telah diarahkan untuk pergi ke Teluk Ramunia bagi menyaksikan sendiri bagaimana proses 'loadout' untuk struktur 'jacket' dilakukan.

Secara mudahnya, proses 'loadout' bermaksud...memindahkan sesebuah struktur daripada dermaga ke atas kapal pengangkutan (transportation barge).

Dalam konteks coretan ku ini, aku berkisar tentang struktur yang melibatkan carigali minyak iaitu pelantar minyak. Pelantar minyak secara amnya terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu 'jacket' dan 'topside'.

Jacket adalah kaki pelantar minyak. Ada beberapa jenis jacket yang biasa digunakan contohnya seperti:-

1 - Monopod (1 kaki)
2 - Tripod (3 kaki)
3 - Four legged (4 kaki)
4 - Eight legged (8 kaki)

Topside pula adalah bahagian atas pelantar minyak dimana terletaknya 'deck2', 'living quarters', helipad, etc.

Itu adalah ulasan ringkas mengenai Teluk Ramunia, proses 'loadout' dan pelantar minyak.

Di Teluk Ramunia, Ramunia Fabricators Sdn. Bhd. (RFSB) selaku kontraktor kepada PCSB (PETRONAS Carigali) telah diupah untuk membina dan menguruskan proses loadout bagi jacket KAKG-A yang akan dihantar ke Projek Kumang di Sarawak. Jadi kami berempat telah diberi arahan untuk pergi ke sana dan menyaksikan sendiri proses tersebut sambil mengumpul seberapa banyak pengalaman dan ilmu pengetahuan untuk kegunaan kami pada masa hadapan.

Aku, Hanis, Sam, dan Bang Bil bertolak dari Kuala Lumpur kurang lebih jam 12 t.hari pada hari Sabtu, 29 August yang lalu. Kami berhenti berbuka puasa di Kota Tinggi dan akhirnya tiba di Sg. Rengit kurang lebih jam 10. Sg. Rengit adalah pekan yang paling hampir dengan Teluk Ramunia. Sampai di hotel, kami menghabiskan masa dengan berehat sambil menonton Astro di TV Plasma berjenama Akira.

Tidak semestinya skoler Petronas perlu menggunakan minyak Petronas


Hanis aka driver aka supir


SUE aka Sam yang kurang menyumbang


Hotel budget = rendah diri...



Bersambung...

berakhirnya coretan 62...

::disklemer::

Segala coretan yang dimuatkan dalam laman 'corat coret kehidupan' ini adalah hasil tulisan Khairil Nizam Bin Mohamad Darus. Sebarang jenis ambilan dan adaptasi dari laman ini perlulah dengan kebenaran. Beliau menulis berdasarkan pemikiran, pengetahuan dan pengalaman sendiri tanpa berniat untuk menyinggung atau mempersendakan sesiapa. Sekiranya ada yang tidak senang dengan apa yang disampaikan, harap dimaafkan. Semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan Allah S.W.T.