Pages

coretan 62: aku dan Ramunia (Siri 1)

bermulanya coretan 62...

Ramunia...Teluk Ramunia...

"Teluk Ramunia is a well-known bauxite mining town in early days of Malaysia, located in the southeastern part of Johor, Malaysia.[1] Now this place famous for Oil and Gas Fabrication industries (Ramunia Fabricators Sdn Bhd)"


Aku dan 3 orang rakan se'praktikal' ku yang lain telah diarahkan untuk pergi ke Teluk Ramunia bagi menyaksikan sendiri bagaimana proses 'loadout' untuk struktur 'jacket' dilakukan.

Secara mudahnya, proses 'loadout' bermaksud...memindahkan sesebuah struktur daripada dermaga ke atas kapal pengangkutan (transportation barge).

Dalam konteks coretan ku ini, aku berkisar tentang struktur yang melibatkan carigali minyak iaitu pelantar minyak. Pelantar minyak secara amnya terbahagi kepada dua bahagian utama iaitu 'jacket' dan 'topside'.

Jacket adalah kaki pelantar minyak. Ada beberapa jenis jacket yang biasa digunakan contohnya seperti:-

1 - Monopod (1 kaki)
2 - Tripod (3 kaki)
3 - Four legged (4 kaki)
4 - Eight legged (8 kaki)

Topside pula adalah bahagian atas pelantar minyak dimana terletaknya 'deck2', 'living quarters', helipad, etc.

Itu adalah ulasan ringkas mengenai Teluk Ramunia, proses 'loadout' dan pelantar minyak.

Di Teluk Ramunia, Ramunia Fabricators Sdn. Bhd. (RFSB) selaku kontraktor kepada PCSB (PETRONAS Carigali) telah diupah untuk membina dan menguruskan proses loadout bagi jacket KAKG-A yang akan dihantar ke Projek Kumang di Sarawak. Jadi kami berempat telah diberi arahan untuk pergi ke sana dan menyaksikan sendiri proses tersebut sambil mengumpul seberapa banyak pengalaman dan ilmu pengetahuan untuk kegunaan kami pada masa hadapan.

Aku, Hanis, Sam, dan Bang Bil bertolak dari Kuala Lumpur kurang lebih jam 12 t.hari pada hari Sabtu, 29 August yang lalu. Kami berhenti berbuka puasa di Kota Tinggi dan akhirnya tiba di Sg. Rengit kurang lebih jam 10. Sg. Rengit adalah pekan yang paling hampir dengan Teluk Ramunia. Sampai di hotel, kami menghabiskan masa dengan berehat sambil menonton Astro di TV Plasma berjenama Akira.

Tidak semestinya skoler Petronas perlu menggunakan minyak Petronas


Hanis aka driver aka supir


SUE aka Sam yang kurang menyumbang


Hotel budget = rendah diri...



Bersambung...

berakhirnya coretan 62...

::disklemer::

Segala coretan yang dimuatkan dalam laman 'corat coret kehidupan' ini adalah hasil tulisan Khairil Nizam Bin Mohamad Darus. Sebarang jenis ambilan dan adaptasi dari laman ini perlulah dengan kebenaran. Beliau menulis berdasarkan pemikiran, pengetahuan dan pengalaman sendiri tanpa berniat untuk menyinggung atau mempersendakan sesiapa. Sekiranya ada yang tidak senang dengan apa yang disampaikan, harap dimaafkan. Semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan Allah S.W.T.